Connect with us

Featured

Voice Of America Plagued By Partisan Bias. Concerns Mount As 2020 Presidential Election Draws Near

Published

on

RepublicanPartySegmage 1

Voice of America officials have chalked up the agency’s recent partisan based journalism as a “breach in our journalistic standards.” Senior officials have publicly apologized for the actions of its Urdu division, saying the actions of those employees to create promotional campaign ads in support of Democratic nominee Joe Biden are not endemic of the taxpayer funded agency’s goals or standards.

But the explanations that VOA officials have given don’t appear to be substantiated by the agency’s continued biased coverage against the Republican party. After a review of numerous explanatory political videos describing America’s history and political system, as well as stories regarding the 2020 election, SaraACarter.com has found not only historical inaccuracies but continued themes suggesting the Democratic Party is the most equitable party. The assessment was based on a review of the videos, interviews and complaints from U.S. government employees who spoke to this reporter and a well-known presidential historian, who also reviewed the news network’s videos.

Moreover, the VOA, which reaches more than 280 million people a week, is frequently used as a go-to network for American immigrants and others, making its biased coverage an even more daunting concern as the nation is still reeling from ongoing racial divide and a contentious 2020 presidential election.

Doug Wead, a conservative presidential historian and author of 31 non-fiction books, said the videos he’s reviewed from VOA “are biased.” He noted the messaging depicts Democrats as as the party of equality and civil rights, while depicting Republicans as more divisive and racist. Wead is also the author of the best selling book Inside Trump’s White House: The Real Story of His Presidency.

“The VOA history as depicted in these promo videos is slanted and incomplete. It is outrageous that taxpayers should have to pay for political promotion.”

Doug Wead, author and presidential historian.

“There have been five recent presidents – in modern times – who have used the N word publicly,” said Wead. “Four of them were Democrats. Here are the five. Woodrow Wilson, Harry Truman, Richard Nixon, LBJ and Barack Obama. Not Donald Trump.”

Wead went on to say that “the VOA history ignores the fact that every slave-owning president was a Democrat. It fails to point out that the founders of the Democratic Party, Jefferson and Jackson were Democrats. And that Jefferson-Jackson day fundraisers are still held annually across America to raise money for their party.”

“The VOA history as depicted in these promo videos is slanted and incomplete,” said Wead. “It is outrageous that tax payers should have to pay for political promotion.”

VOA Adds Republican Party History Video After Being Called Out

Last week, VOA Public Relations Director Bridget Ann Serchak responded to SaraACarter.com saying that “the video in question is one in a long series of “explainers” prepared by Voice of America to explain processes and issues in the American system of government to international audiences.”

“The video did not name any political party and simply laid out what people are talking about when they speak of voter suppression,” said Serchak.”This is an important issue to our audiences, many of which live in countries where free and fair elections are a rarity.”

Serchak said she could not comment as to the actions taken against employees at VOA’s Urdu Service that promoted and produced the Biden political ad that was shown globally on its platform. She also referred to the VOA’s Charter, “enshrined in law since 1976, is a requirement for all VOA journalists and clearly outlines our commitment to providing accurate, objective and comprehensive news to its global audience.”

On Monday, nearly a week after SaraACarter.com called for comment questioning the VOA regarding Democratic history video, the agency posted an educational video depicting the beginning of the Republican Party of Abraham Lincoln.

2020 Election Coverage Raising Serious Concerns

Scrutiny over VOA’s news coverage has heightened over the past several months. The most recent had to do with its Urdu broadcasting service. The target audience is mainly in South Asia, parts of India and Urdu speaking, as well as Muslim immigrants in the United States, who access the platform regularly. Last month, employees from the Urdu Service produced a campaign video with Democratic nominee Biden, where it appeared that Biden’s campaign was asking the American Muslim community to support him in the election. It basically stated that the 1 million-plus Muslim U.S. voters could make a difference if they voted for Biden.

Shortly after SaraACarter.com exposed the political ad, VOA officials had it taken down and the situation is currently under investigation. VOA Director Elez Biberaj told employees in an August, 7 memo, that the recent VOA Urdu Services actions were partisan and a  “serious breach of our journalistic standards and a violation of the VOA Charter…” that “implied VOA’s endorsement of a partisan election message.” Some employees were allegedly suspended for their involvement, according to sources familiar with the situation who spoke to this reporter.

Biberaj added in the memo, which was obtained by the government watchdog group BBG Watch that “appropriate corrective action is being taken and the editorial approval process in the Urdu Service has been reviewed and strengthened.” He provided no further details, but USAGM Watch reported that they had learned “that changes in personnel are expected.”

Its responsibility is to provide unbiased media on U.S. policies for foreign countries and entities. VOA employs roughly 1,078 people, as well as hundreds of foreign contractors but even that has come under scrutiny. Recent investigations have revealed that many of the foreign contractors, even some from hostile countries, have not been properly vetted when entering and working in the United States. The issue has raised serious concerns among lawmakers that state VOA’s failure is a serious national security threat to the county.

VOA’s Urdu Divisions Biden Campaign Ad Only The Tip Of The Iceberg Those Familiar Suggest

Inside the newsroom, employees keep their concerns to themselves. These government employees know that if they address anything publicly they could lose their jobs and the government pensions that come with it.

VOA’s Urdu “pseudo” campaign ad for Biden is only the tip of the iceberg, said several current and former employees connected to the agency and interviewed by this reporter.

Moreover, these former and current employees say the problems are exacerbated by the fact that the VOA has an average annual budget of roughly $234.7 million taxpayer dollars. Its actions are directly contradictory to the agency’s goals and edict in covering news to inform its foreign audiences. As for USAGM, the budget is more than $637 million for 2020.

Compounding the issue is recent information revealing the serious national security concerns regarding its hiring practices and failure to screen of foreign workers, many who have entered the United States and now have high level security clearances at other U.S. government agencies.

Those familiar with the problems plaguing VOA, who spoke to SaraACarter.com, stressed that the agency has a remarkable reach and shouldn’t be dismantled but restructured in such a way to balance the coverage.

The newsroom is plagued by biased, according to several sources. It is almost impossible to get VOA employees to discuss what many have said behind closed doors to be unbalanced coverage.

Other former VOA employees, like Dan Robinson, are now working to expose the bias at the agency. These volunteers hope that the VOA can return to its original mandate to provide balanced coverage of U.S. news globally. It’s going to be a challenge, they say.

BBG Watch and USAGM Watch website is edited and published by unpaid volunteers, including many current and former employees of U.S. international broadcasting,” as stated Robinson and the website.

Robinson, who is retired from the VOA and was also a whistleblower against the agency, has published a multitude of significant investigations on the watchdog site concerning the upcoming presidential elections.

The oversight being conducted by Robinson, along with other volunteers, is working to restore good management and sharp news focus to taxpayer-funded American media outreach abroad. BBG Watch – USAGM Watch (bbgwatch.com) also continues as USAGM Watch (usagmwatch.com), but both websites are now updated with the same new content. 

U.S. Agency for Global Media [USAGM] Suitability Program, CEO Michael Pack, is overseeing changes at VOA. He is the first to be Senate-confirmed and, according to sources, has been ordering comprehensive investigations into malfeasance at the agency. According to officials who spoke to this reporter, Pack is looking into potential damage to U.S. national security, as well as failures inside VOA to provide clear, objective and unbiased coverage to audiences around the globe.

But accomplishing that goal has become even more precarious under the Trump administration as there has been a backlash against the administration and anti-Trump sentiment. These sources, who asked not to be named, said the VOA’s growing opposition to the Republican Party, however, has been around for decades.

During the 1970’s and 80″s “the Democratic Party, including the governor, Jerry Brown and then Senator Joe Biden opposed immigration from Asian citizens.

Doug Wead, author and presidential historian

Moreover any insinuation that the Republican Party itself, or discussion that President Trump is a racist is certainly false on its face, said Wead.

He noted that in his interviews with Trump “he expressed great delight and joy over all of the actions he had taken for African Americans, including the First Step Act, which resulted in more than 20,000 released from prisons, making permanent the government donations to Black Colleges, and the lowest unemployment among African Americans ever recorded.”

Further, said Wead “VOA ignores the story of American citizenship and how and why it emerged. The Alien and Sedition Act, passed during the presidency of John Adams, required that an immigrant live in the United States for 17 years before becoming a citizen. The founding fathers were trying to forge a new nation of like minded people and they wanted them to abandon their tribes and become one people with one language.”

Wead said that the VOA fails to inform its viewers of the correct historical context of immigration in the United States.

“Immigration has been encouraged or opposed all through American history for complicated reasons,” he noted. For example, during the 1970’s and 80″s “the Democratic Party, including the governor, Jerry Brown and then Senator Joe Biden opposed immigration from Asian citizens. These were the Vietnam boat people fleeing communism in SE Asia. Brown blocked Travis Air Force base from being used to bring in Vietnamese orphaned children. Biden said they would take jobs from deserving Americans,” said Wead.

“In general, Democrats tend to favor immigration from African and Hispanic countries because the immigrants often support the Democratic Party,” he said. “And they oppose Asians and White immigrants who tend to vote Republican.”

One source directly familiar with the situation at VOA described the English language newsroom as failing to be intellectually diverse, meaning the leadership is almost all Democratic liberal leaning.

“It is very frustrating,” the source said “The English newsroom has no intellectual diversity. Nothing is going to change about the VOA’s newsroom’s output until a permanent director is put in place. I don’t want VOA to be Trump T.V. I just want VOA to be faithful to its charter. We need new managers in charge.”




You may like

Continue Reading

Featured

Shanghai: China’s Potemkin Village

Published

on

Screen Shot 2021 01 08 at 11.55.24 AM

Following a recent outbreak of COVID-19, the Chinese Communist Party (CCP) has imposed a month-long draconian lockdown on the residents of Shanghai. The CCP has used the outbreak to persecute its own citizens, including through forced evictions and quarantines, and placing alarms on doors to prevent COVID-19 people from leaving their homes. The harsh measures have resulted in food and healthcare shortages and separation of families.

But of course, we wouldn’t know that by reading the CCP-run press readily available in the United States. Instead of presenting the facts, the CCP engages in a comprehensive propaganda campaign that props up Shanghai as a Chinese Potemkin village. The CCP media asserts that China’s actions in Shanghai are benevolent and wise, while Western criticism is a product of malice. Chinese state-run media also insists that the Shanghai lockdown promotes economic stability in China and the world.

Claim 1: China Has the Best Policy for Combating COVID-19

The CCP media portray the Shanghai lockdown as the best and ideal policy. As cited by a XinhuaNet editorial, “China’s dynamic zero-COVID approach” is “the best option to save lives,” according to a “Rwandan researcher and publisher,” “…a miracle for us to learn,” according to a Kenyan scholar, and “a very ideal response,” according to Ethiopia’s National COVID-19 Response Task Force Coordinator. According to CCP media, Chinese citizens have greeted the Shanghai lockdown warmly, even with “[a] mixed sense of intensity, unity and hopefulness,” according to China Daily.

Claim 2: The West Hypocritically Defames China

The CCP press also accuses the West of lying about the Shanghai lockdown, and using COVID policies for nefarious ends. According to XinhuaNet, “Shanghai…has never imposed what Western media described as a ‘lockdown.’” Other CCP editorials actually accuse the West of malice. One Global Times editorial claims that the lockdown “has been deliberately exaggerated by the West.” Another Global Times editorial asserts that the Western approach of “coexisting with the virus” amounts to a way “…to drive out a large number of the vulnerable people with low immunity,” and a form of “cruel social Darwinism.”

Claim 3: China’s COVID Policies Result in an Economic Windfall to China and the World

The CCP also portrays the lockdown as necessary to achieve great economic growth in China and beyond. One Global Times editorial, while conceding that the lockdown amounted to a “sealing-off,” it is “a temporary measure to better resume work and production and to make the economy and society function more effectively. Its effectiveness has been proven.” According to another Global Times editorial, China’s policy is “widely considered to be the best strategy…to both contain the epidemic and ensure stable economic development.”

In an Orwellian fashion, Chinese press claims that China is solving, not causing, the world’s economic problems. According to XinhuaNet, “China has played a decisive role in stabilizing the global economy and resuming the supply chain disrupted by COVID-19.” Citing a Bloomberg article, the same XinhuaNet editorial claims that China “has prevented a huge number of deaths at home and ensured that everything from iPhones and Teslas to fertilizer and car parts continues to flow to the rest of the world.” Chinese citizens, of course, are collateral damage: Ji Qiwei, vice-general manager of SAIC Motor Passenger Vehicle, stated that “The domestic market may be impacted a little by the COVID-19 outbreak this year, but our export market will continue to see strong growth,” according to China Daily.

While the world continues to suffer economic and human damage as a result of COVID-19, China continues to revise history regarding its role. Through its propaganda in its English publications of Xinhua, China Daily, and Global Times, China seeks to portray itself as a benevolent force in the fight against the virus.

You can follow Steve Postal on Twitter @HebraicMosaic

You may like

Continue Reading
Advertisement

Trending Now

Advertisement

Trending

Proudly Made In America | © 2022 M3 Media Management, LLC